11 C
Бургас
петък, април 19, 2024

Главният изпълнителен директор на Volkswagen подаде оставка

Изпълнителният директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн все пак подаде оставка, като пое отговорност за манипулирането в САЩ на тестовете за вредни емисии от пет модела на германския производител.

Ново начало

„Volkswagen се нуждае от ново начало – също и по отношение на персонала. Ето защо разчиствам пътя с оставката си“, заяви мениджърът в официално изявление. Преди това Винтеркорн настояваше да остане на поста, като само се извини за скандала. Бордът на директорите на германския гигант така или иначе подготвяше уволнението на изпълнителния директор на заседанието си в петък, обяви всекидневникът Tagesspiegel, позовавайки се на източници от борда на най-големият по продажби производител на коли в света. За негов наследник изданието посочва Матиас Мюлер, главен изпълнителен директор на Porsche.

„Като изпълнителен директор поемам отговорност за откритите нередности в дизеловите двигатели. Правя това в интерес на компанията, макар да не съм участвал в никакви злоупотреби“, заяви още Винтеркорн в изявлението си. То допълва, че трябва да продължи процесът по изясняване на причините за кризата. „Само така можем да върнем доверието в компанията“, казва още мениджърът.

В Берлин министърът на транспорта Александър Добринт, цитиран от АФП, увери, че няма никакви данни, че други автомобилостроители в Германия освен Volkswagen са фалшифицирали двигателите си. Министърът обяви, че ще бъде изпратена анкетна комисия в централата на компанията във Волфсбург, за да се види дали тези коли са били произведени и тествани според германските и европейските правила. Германският канцлер Ангела Меркел призова компанията за пълна прозрачност и бързи обяснения.

Без отговор засега как се е стигнало до проблема

От 2007 г. насам Винтеркорн отговаря за изследванията и разработките, както и за бранда Volkswagen. „Той или е знаел за случващото се в САЩ, или то не му е било докладвано. В първия случай трябва да подаде оставка незабавно. При втория трябва да се отговори защо толкова масово нарушение не е било докладвано на ръководството, след което нещата пак ще загрубеят“, коментира за Reuters Арнд Елингхорст, анализатор от Evercore ISI.
Проблемът, тръгнал от САЩ, засяга около 11 млн. автомобила, които може да са снабдени със спорния софтуер, активиращ на пълна мощност защитата от вредни емисии единствено по време на тестове, но не и при нормално шофиране, съобщи Bloomberg. За целта от компанията вече са заделили 6.5 млрд. евро.

Скандалът с фалшифицираните тестове за вредни емисии на германския автомобилен гигант  Volkswagen продължава да се разраства, след като концернът предупреди, че с увеличаването на проверките  11 млн. автомобила с дизелови двигатели от типа EA 189 могат да се окажат засегнати. Най-големият производител на автомобили в света след Toyota също така обяви, че през третото тримесечие ще задели 6.5 млрд. евро за покриване на разходите, свързани с най-големия скандал в 78-годишната му история. Според щатските регулатори, разкрили нередностите, на Volkswagen може да бъдат наложени максимални глоби в размер на 18 млрд. долара. Акциите на компанията поевтиняват трети ден на борсите, като от началото на седмицата са изгубили 34% от стойността си.

Последствия за сектора

Последствията от разкритията обаче няма да са само за Volkswagen, отбелязва Financial Times. Скандалът ще удари по всички производители на дизелови автомобили, които и без това са изправени пред трудности на най-големия си пазар в Европа, свързани с критики за замърсяването на въздуха. Според много анализатори последствията от скандала с VW ще включват по-строги и скъпи регулации и дори могат да поставят въпроса за бъдещето на дизеловите автомобили.

„Действията срещу VW ще изиграят ролята на катализатор за ускорен спад на пазарния дял на дизела в Европа и спирането на растежа му в САЩ“, отбелязва Макс Уарбъртън, анализатор в Bernstein Research. „Регулаторите ще станат доста по-консервативни в  тестовете си и покриването на изискванията може би ще стане твърде трудно и твърде скъпо за дизеловите двигатели“, добавя той.

Това може да се превърне в катастрофа за европейските производители на автомобили, които са инвестирали милиарди евро в дизелови технологии през последните 15 години. Много правителства на континента също подкрепят дизеловите коли като способ за борба с климатичните промени. Дизеловите двигатели използват по-малко гориво на изминат километър от бензиновите, поради което отделят по-малко въглероден диоксид. Същевременно обаче дизеловите двигатели произвеждат повече от други опасни за здравето замърсители. Постоянно затягащите се през последните две десетилетия стандарти трябваше да са гаранция, че произвежданите двигатели не отделят такива вредни газове.

Европейски пазар

Съчетанието между по-евтината цена на дизела и данъчните облекчения в някои държави доведоха до бум на използването му в Европа. Континентът отговаря за три четвърти от продадените през 2014 г. 10 млн. дизелови автомобила. Дизеловите коли също така отговарят за диспропорционално голяма част от регионалните продажби на европейските производители.

Според оценката на анализаторите от Exane BNP Paribas най-зависимите в това отношение компании са BMW и Daimler. При тях дизеловите коли отговарят за съответно 81 и 71% от продажбите в Европа. При френските Renault и Peugeot делът също е над 50%. Volvo също ще е силно засегната, тъй като дизелът отговаря за 90% от продажбите на шведския пазар.

Ситуацията в Европа силно контрастира с тази в САЩ, където дизеловите автомобили са само нишов продукт с под 3% пазарен дял. Това, че разкритията за измамите на VW идват от щатските регулатори, обаче показва, че те са по-решени да разследват нарушения на стандартите за замърсяване от европейските си еквиваленти. По-лекото отношение на европейските власти може би е спомогнало за разцвета на дизеловата индустрия в региона, но също така е посяло семената на сегашната криза, отбелязва FT.

Щатските регулатори предприеха действия срещу VW, след като неправителствената организация International Council on Clean Transport разкри, че вредните емисии от моделите Passat и Jetta надвишават до 20 и 35 пъти разрешените в САЩ нива. Впоследствие компанията призна за използването на софтуер, предназначен да фалшифицира резултатите по време на лабораторни тестове.

Бомба със закъснител

„Несъответствията между реалното представяне на колите с дизелови двигатели и лабораторните тестове от дълго време представляват бомба със закъснител. Разкритията около VW поставят проблема в светлината на прожекторите“, коментира Ричард Гейн, директор на компанията за доставки на автомобилната индустрия Vendigital. Според него е възможно това да доведе до скоростно преориентиране на европейския пазар към бензин.

ЕС планира да започне тестове на нивата на замърсяване при реални условия през 2017 г. Според директора на частната фирма, занимаваща се с такива изследвания Emissions Analytics, Ник Молден това е много закъснял ход. „През последните четири години сме тествали 250 европейски дизелови автомобила, от които само пет отговарят на заложените стандарти“, заявява той. Един от тези пет модела е бил на VW, която според Молден произвежда „едни от най-чистите коли в Европа“.

Тестовете в САЩ и Европа показват, че компаниите имат техническата възможност да произвеждат чисти дизели. Тези технологии обаче идват на по-висока цена. Това кара някои анализатори да очакват, че след скандала компаниите ще спрат да предлагат дизелови двигатели за малки автомобили, където маржовете на печалба ще станат твърде малки.

capital.bg

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук