27.1 C
Бургас
вторник, юли 22, 2025

„Гео щрих“: Новият устройствен план превръща Бургас в модерен и зелен европейски полис

 След поредицата спекулации за новия общ устройствен план на Бургас, излезли в местната преса, проектантите от сдружението „Гео щрих“, заели се с проекта, с готовност внесоха известни уточнения по дискутираните проблеми. С това те вярват, че ще пресекат всякакви опити за манипулация, а ако е имало действително някакво притеснение от страна на жителите на Бургас,  то ще бъде парирано, след като гражданите получат своите отговори. Общият устройствен план на Бургас, както и на всеки друг град, се разработва в съотвествие с действащите закони в България, като за основа ползва изготвено задание за проектиране от страна на община Бургас. За база се използват и множеството проведени анкети и проучвания, отново със съдействието на общинската администрация. Ние, архитектите от проектантския екип, сме се съобразили и с всички разработки, възложени от община Бургас, които са влезли в сила или са в процедура на одобряване – м. Кюшето в землището на кв. Сарафово, вкл. „косата“ между южната част на „Атанасовско езеро“ и морето, кв. Крайморие, Ченгене скеле, ПЗ „Север“, летище „Бургас“, пристанище „Бургас“, парк „Езеро“ и др. В модерните градове промишлеността играе отрицателна роля. След многото проведени работни срещи на проектантския колектив с експертите и ръководителите от общинската администрация, след подробен анализ на резултатите от анкетите и проучванията, които са извършени, с възложителя, т.е.общината, всички се  обединихме около идеята, че Бургас трябва да се развива като модерен град. В развитието на един модерен град, промишлеността по-скоро играе отрицателна роля. Уникалните природни дадености – езера, море, плажов ресурс, както и многобройните екологични зони с богато биоразнообразие дават възможността за развитие на модерен курортен град. В тази връзка е обосновано решението ни за ситуиране на промишлеността в посока „Лукойл“ и разширение на промишлените зони „Север“ и „Меден рудник“, а в контактните зони с Черно море и езерата да предвидим зони за рекреация, обитаване и бизнес. Естествено, не се набляга само на развитието на морския ресурс, който може да се използва само през лятото. Акцентирали сме върху развитието на алтернативен туризъм – еко-, балнео- и кало-балнео туризъм, бизнес и конгресен туризъм. Бургас има уникално географско разположение, което съчетава близостта на солени и сладководни езера и море. Тези природни богатства, за съжаление досега са пренебрегвани и не са били използвани пълноценно за нуждите на жителите на града и за повишаване на туристическия му рейтинг. Именно хаотичното промишлено застрояване и приоритетното му развитие за Бургас в предишни планове, е довело до замърсяването на прородата и подчиняването й на индустриалните необходимости, вместо за почивка, рекреация, спорт и туризъм. Нашият екип, съобразявайки се с последните тенденции за екологично градоустройство в развитите държави и отдалечаване на промишлеността от населените места, реши да обърне специално внимание на възможностите за развитие на най-голямото богатство на Бургас – именно неповторимото му природно и географско разположение. Един огромен потенциал, както за повишаване качеството на живот на местните хора, така и за развитието на най-прогресивния бранш сега и в бъдеще – туризма във всичките му разновидности. Говоренето за „липса на терени за индустрия и промишленост“ е най-малкото твърде остаряло, несъобразено с действителността и тенденциите на модернизация в индустрията. То издава един тенденциозен архаизъм, който е бил наложен в „социалистическата“ визия за предназначението на Бургас и основан на реалии от времето на 50-60-те години на миналия век, когато повелите бяха за „индустиализация“ на страната. Един провален и отречен с времето модел, създал огромна част от съвременните проблеми на Бургас. Град, който вместо да бъде отворен към морето, тъй както е бил създаден, бе превърнат в „работническо общежитие“ за обслужване на различните промишлени предприятия, застроени твърде хаотично във всичките му части и обградили го от всички страни като обръч. Нашето ново виждане за възвръщане на „морския“ и „зеления“ характер на града личи и от представената графична част. Именно затова сме предвидили амбициозно развитието на града по протежение на залива и създаването на много нови паркове и зелени площи във всичките му части. Най-голямата новопредвидена зона за курортна дейност е в землището на кв. Банево, където е находището на минерална вода. След като се запознахме с инцииатива на общината, предвидихме и територия за голям спортен и конгресен център, намиращ се източно от кв. Лозово. Във всеки един от кварталите на Бургас са потърсени места за бизнес и труд, районни обслужващи центрове с цел по-доброто обслужване, осигуряване зони за отдих и съкращаване на времето за пътувания. По този начин би могло да се осигури работа и препитание на населението без допълнително да се увеличават зоните за промишлено производство. Наивно е да се смята, че бихме могли да определим точно каква промишленост да се развива в града. Не можем да диктуваме на собствениците какво да произвеждат! Безвъзвратно отмина времето, когато земята беше изцяло държавна собственост и държавата се разпореждаше с нея както намери за добре. Сега собствеността, както и инвестиционната инициатива, са в ръцете на частни лица, които имат пълното право да се разпореждат със своята собственост и да определят какво точно ще се произвежда,  изгражда и как точно ще инвестират в собствеността си. От 20 г. българското стопанство не се определя по „плановия принцип“ на социалистическото развитие, а от „пазарния механизъм“ в икономиката. С устройствения план ние можем да определим само зоните и допустимите параметри, които да влизат в ограниченията за застрояване. Упреците срещу проекта за ОУП, от гледна точка на това, че „са предвидени по-голям процент зелени зони, вместо промишлени такива“, оставяме без коментар, защото ги считаме за принадлежащи на един отречен и безвъзвратно отминал модел на обществено мислене.Гражданите на Бургас сами могат да преценят кое би било в интерес както на техния живот, така и на бъдещето на града. Предположенията за „бъдеща промяна статута на земи“, или превръщане на зелени зони в жилищни, чрез частични промени на ПУП, отдаваме на една порочна тенденция от подобни практики и инерцията, свободно да се пророкува негативно. Държим все пак да подчертаем, че екипът не може да носи отговорност за бъдещото управление на града, но силно се надява, че като страна – член на ЕС, България ще забрави за „изяждането“ на зеленината от бетона, още повече, че лошите последствия на това по морето са очевадни за всички. Ръководен единствено от най-добрите европейски и световни стандарти, екипът предвиди да даде приоритет на екологичната страна на този красив морски град и да му осигури възможност да бъде един от най-модерните и добри за живеене региони в Европа. Когато цивилизованият свят се стреми да бъде по-чист, зелен и хармоничен с прородата, би било престъпление да продължаваме досегашната насока за развитие на Бургас – като индустриална зона, с многобройни екологични проблеми, в която дори е отнет естественият досег на градската част с морето. Комуникациите и транспортът – основен приоритет на бъдещето.Комуникационно-транспортната схема, която сме разработили отговаря изцяло на проблемите, с които се сблъсква градът. Планираните обходи през езерото „Вая“ на юг и покрай Атанасовско на север, ще поемат огромна част от транзитния, нарастващ трафик през Бургас. Това ще подобри както транспортната концентрация в самия град, така и атмосферната чистота в жилищните и административни райони. Действително има проучвания за още един обход, който минава през територията на община Камено и слиза на юг. Този обход не се намира в обхвата на настоящата ни разработка, но ще бъде показан като схема в по-малък мащаб към нашето комуникационно решение. Що се отнася до градския транспорт – тук също сме се съобразили изцяло с инвестиционните намерения на общината, с предварителните проучвания по програма „Джаспърс“. Не случайно предлагаме развитието на градска железница, която да използва изградените вече трасета и да свързва с бърза връзка всички части на бъдещия полис и Летищния комплекс. Освен за транспортни нужди, една такава придобивка, определено може да играе роля и за възможностите на туризма. Морският транспорт е ново решение, което притежава голям потенциал за развитие и е често подценявано. За първи път се предвижда изграждането на 3 нови пасажерски и яхтени пристанища в Бургас, които да свързват с каботажни връзки кварталите в големия залив. Освен това е предвидено и голямо разширение на сегашната неизползвана Морска гара, която да се превърне в един голям транспортен терминал, заедно с ЖП гарата и бъдещата железопътна връзка с Аерогарата в кв. Сарафово. Това би отворило Бургас не само като промишлено, но и като пасажерско пристанище, от което ще може да се пътува до различни морски дестинации. Това бе многократно представено и обявено, както пред възложителя на проекта, така и пред обществеността, чрез медиите. Затова критиките по отношение на липсата на морско транспортно виждане, отдаваме на недостатъчна компетентност.Повече от половината становища, постъпили след обсъждането, вече са уважени. Запазва се по-голям процент земеделски земи.На 31 март и 1 април се проведоха обществени обсъждания на графичното решение на предварителния проект на ОУП. В мащаб 1:25 000 представихме проекта пред заинтересованите граждани на Бургас, като мащабът беше определен от възложителя на задачата – община Бургас и ние сме се съобразили с неговите изисквания. Подчертаваме, че в наредбата, касаеща устройствените схеми, не е даден задължителен мащаб, в който трябва да бъде представен проекта на обществено обсъждане. Постъпилите след обсъждането възражения и становища бяха разгледани подробно на работна среща с експертите на общината. Около 65 % от всички възражения са уважени (почти само такива, които не засягат защитените зони по НАТУРА 2000) и в момента се отразяват върху графичното решение на ОУП. Особено важно за нас бе становището на общинска служба „Земеделие“, в което се изразява желание за запазване на по-голям процент земеделски земи за сметка на озеленяването. Тъй като това желание съвпада с желанието на част от жителите на града, сме се съобразили с него и като резултат ще се намалят предвижданията за зелената система, за сметка на земеделските земи. Смятаме, че от това цялостното решение на ОУП няма да пострада и няма да бъдат ощетени жителите на града. Стремим се да запазим изцяло защитните зелени пояси, които да отделят жилищните зони от промишлените такива. ОУП прави предвиждания, не налага промени! В заключение държим да поясним на гражданите на Бургас, че ОУП прави само предвиждания. Дали и кога тези предвиждания ще се случат – е въпрос на инициатива от страна на собствениците и на общината. Така, ако един имот попада в зона за застрояване или озеленяване, но собственикът му не желае да бъде използван за това, в сила остава предназначението му в момента.ОУП се прави не само за нас сега, но и за нашите поколения.Целта, от която се ръководи екипът проектанти и специалисти за създаването на проекта за Общ Устройствен План на гр. Бургас е една изключително отговорна задача. Ние се съобразявахме през цялото време, както с актуалните интереси на гражданите в момента, така и от тенденциите за развитие в бъдещите 30-40 г. и нуждите на идните поколения българи и жители на града. Стремяли сме се, хората които обитават този прекрасен морски град и техните потомци, не само да се чувстват удобно и комфортно тук, да могат да осъществят възможностите си и да намерят своята реализация, но и да изпитват нескрито и основателно самочувствие от това да обитават гр. Бургас – бъдещата морска перла на България.chengene-skele.jpgsarafovo.jpg

7,954FansLike
2,547FollowersFollow
11,481SubscribersSubscribe
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ОСТАВЕТЕ ОТГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here