18.1 C
Бургас
понеделник, август 25, 2025

Пишман строители били виновни за асфалта на вълни

Неуки строители са в основата на дефектите по новоизградени шосета в страната, твърдят експерти от бранша. Според шефа на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Лазар Лазаров, най-честата причина за появата на неравности по новия асфалт е некадърността на строителите. По думите му причина за нагъването на старите настилки е влаганият битум. Проблемът се решавал с използването на полимер-модифициран, който прави пътищата устойчиви на високи температури и те не се размекват.


*Обикновено така изглеждат повечето от новоасфалтираните улици в Бургас 

„Има и случаи като този наскоро на бул. „Цариградско шосе“ в София, когато електрониката на техниката полудява. И, ако това не се забележи от водача на машината за полагане на асфалта той става на вълнички“, отбелязва Лазаров.

Доц. Петър Стефанов, ръководител на катедра „Пътища“ в УАСГ също смята, че най-често причина за некачествено полагания асфалт е незнанието. За да се постигне добра равност на настилката при всички случаи трябва да се използва електронно нивелиращо устройство.

„За прилагането му обаче персоналът трябва да има достатъчно добри познания“, казва експертът пред „Монитор“. „Първо трябва отстрани на трасето да се маркира с корда нивото, по което да се води устройството. След това трябва добре да се балансира цялата машина, за да може точно да изпълнява командите. Ако това не се направи, както трябва, резултатите в никакъв случай няма да са добри“, допълва той.

Според доцента от УАСГ другите фактори за качеството на настилката са и уплътняването с валяци и състава на асфалта. „Дори при някакво отклонение на рецептата за приготвянето му може да се постигне равност, но при експлоатацията на пътя това дава отражение и се след време се появяват дефекти. Основата също играе роля, но и при нея дефекти стават ясни след години. В напредналите страни проблемът е решен със залагането на по-високи показатели в проекта и изисквания към строителите. И той се изпълнява на 100% без компромиси“, пояснява доц. Стефанов.

Изпълнителният директор на Камарата на строителите в България (КСБ) Иван Бойков е на мнение, че причините за дефектите на новите пътища са комплексни. „Те включват и контролът и цената и много други неформални неща“, смята той.

„За това трябва да се питат хората, които поръчват. Има контролни органи, отговарящи за качеството и приемат и подписват акт 15. На нас строителите като са ни подписали документите означава, че сме си свършили работата. Категорично трябва да се подобри контролът“, каза Бойков.

Всъщност реалната причина за лошото качество на пътищата в страната се вижда от всички и тя е в некачествените материали, които се използват. А за тях, фирмите изпълнители, получават пари, печелят обществени поръчки. Бургас е нагледен пример за зле асфалтирани улици. Проблемът с „вълните“ го има навсякъде. Асфалтът, който уж играе роля на свързващо вещество, е толкова малко, че трошените камъни се ронят под обувките ни.

7,954FansLike
2,547FollowersFollow
11,481SubscribersSubscribe
Последни новини
spot_img
spot_img
spot_img
Свързани новини

ОСТАВЕТЕ ОТГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here