26 C
Бургас
понеделник, юли 14, 2025

Само 1 от 3 хотела с над 50% заетост: Несигурност, растящи разходи и липса на персонал

Ръст на цените с до 10% не компенсира нарастващите разходи – всеки четвърти хотел отчита над 20% увеличение

В края на юни, Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) организира традиционното национално допитване до мениджъри и собственици на хотели. Проучването цели да даде реална картина за състоянието на хотелския сектор, както и за нагласите и очакванията на бизнеса към средата на 2025 г.

Резултатите от допитването показват, че хотелиерите са силно поляризирани в оценката си за бизнес климата – наблюдава се почти идеално разпределение от по една трета на тези, които виждат подобрение спрямо миналата година, други, според които няма промяна и трети, които декларират влошаване на бизнес климата.

Между 30 и 50% се движи заетостта при най-голяма част от хотелите в България (40%). При една трета от тях тя е в диапазона 50-70%, около една пета посочват заетост под 30%.

Също при една трета от хотелиерите заетостта е без промяна спрямо миналата година, а почти поравно (20%) са тези, които посочват, че имат 10% ръст и другите, които декларират 10% спад на заетостта.

Нощувките в хотел в България остават достъпни. При 40% от хотелите цената на нощувката е в диапазона 100-200 лв., а при една трета от тях тя е дори под 100 лв. на вечер. Около половината от хотелите в България (45%) са повишили цените на нощувките козметично – с до 10%, спрямо миналата година и вече не предвиждат повишения, докато 40% все още не са променяли цени и предвиждат малък ръст – отново в рамките на 10%, до края на годината.

Колебливият ръст на заетостта и незначителното повишение на цените логично водят до слаб ръст на приходите –от около 10%, при малко над една трета от хотелите. Една четвърт от хотелиерите декларират същите приходи като миналата година, а при 10% от тях дори се наблюдава спад.

Очакванията за приходите през втората половина на годината са по-скоро консервативни – 40% от хотелиерите очакват ръст в рамките на до 10% спрямо първото полугодие, докато 30% от тях не очакват промяна.

Динамиката при оперативните разходи разкрива сериозна диспропорция спрямо приходите – при една четвърт от хотелите те са с над 20% по-високи спрямо същия период на миналата година, при малко над една трета ръстът е между 10 и 20%, а ръст в рамките на до 10% декларират отново една трета от хотелите.

Без изненада, в структурата на разходите най-голям ръст бележат тези за персонал – според над половината от хотелиерите. При 20% от хотелите най-силно растат разходите за стоки и услуги, а приблизително при същия процент от респондентите, най-голям ръст се отчита при разходите за комунални услуги – ток, вода, сметосъбиране и др.

На въпроса „Кое е най-сериозното предизвикателство пред Вашия бизнес днес?“, 40% от хотелиерите посочват, че това е недостигът на персонал, според една пета от тях това е ръстът на цените на стоки и услуги, 20% посочват спадът на туристи от традиционни за тях пазари и при 10% от хотелиерите най-голямото предизвикателства е късият хоризонт, в който могат да планират бизнеса.

Какви решения ще бъдат търсени на най-сериозния проблем пред хотелския бизнес у нас – недостигът на кадри? Хотелиерите са поляризирани в мненията си, като с лек превес преобладават тези, които смятат, че възнагражденията трябва да продължат да растат, за да станат конкурентни на другите отрасли в икономиката (30%). Следващата група вижда решение в по-сериозното ангажиране на студенти и ученици от горните класове (28%). Според една четвърт от респондентите трябва да бъде улеснен вносът на кадри от чужбина.

Кои са най-силните чужди пазари на българския туризъм? Румъния продължава да води класацията и през първото полугодие на 2025 г, с почти два пъти по-висок дял спрямо следващите генериращи пазари – Великобритания, Израел, Германия и Турция. В челната десятка попадат също Гърция, Полша, Чехия и Македония.

Кой-кой е сред участниците в допитването

  • В допитването се включиха собственици и мениджъри на около 10% от работещите категоризирани хотели в България.
  • Като тип хотели, близо половината от респондентите са представители на градските хотели, 20% са са представителите на морските, а с по около 12-13% са представени спа и планинските хотели.
  • Една трета са представителите на морските, една трета на градските, а останалата една трета е почти поравно разделена между планинските и спа хотели.
  • Преобладават четиризвездните хотели – 40%, а с по около една четвърт са представени 3- и 5-звездните хотели.
  • Над половината от хотелите са с до 100 стаи, 25% са с между 100 и 200 и 15% са с над 200 стаи.

Повече за допитването и профила на участниците можете да откриете тук: https://bit.ly/bahe-poll-mid2025

За ВАНЕ

Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) е национална професионална организация, която обединява мениджъри и собственици на хотели и хотелски групи от цялата страна. Членовете на асоциацията управляват градски, ваканционни и спа хотели с общо над 25 хил. хотелски стаи и осигуряват постоянна или сезонна заетост на над 30 хил. души.

BAHE има за цел да развива и популяризира добрите управленски практики, да стимулира професионалното развитие на членовете си, както и да служи като платформа за контакти и обмен на идеи между същите.

7,954FansLike
2,547FollowersFollow
11,481SubscribersSubscribe
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ОСТАВЕТЕ ОТГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here