- Мислите ли, че в България е осигурен равен достъп до качествено образование за всички деца от отделните етнически малцинства?
- В училище работи ли се по разбирането на етнокултурните различия и в посока на междукултурните взаимодействия?
- Прилага ли се индивидуален подход от учителите към всички деца от отделните етнически малцинства?
- Има ли реално партньорство на преподавателския екип със семействата на учениците, които се обучават в съответното училище?
- Достатъчно ли е според вас за образователната интеграция и приемането на различието на деца от отделните етнически малцинства сътрудничеството със държавни и социални институции и неправителствени организации, с които училището си партнира?
- Професионалното образование би ли помогнало за по-добрата социална адаптация и реализация на децата от отделните етнически малцинства?
Отговорете с „да” или „не” на въпросите в коментарите под анкетата.
Да
Да
Не
Да
Да
Не
1. Да 2.Не 3.Да 4.Не 5.Да 6.Да
1. – Да; 2. – Да; 3. – Не; 4. – Не; 5. – Не; 6. – Да
1. Да
2. Не
3. Да
4. Да
5. Да
6. Не
1.Да
2.Да
3.Не
4. Да
5. Да
6. Не
1-не 2-не 3-да 4-да 5-да 6-да
1.Да 2.Не 3.Да 4.Да 5.Не 6.Да
Да
Не
Не
Да
Да
Да
1. Да
2. не
3. Да
4. Да
5. Не
6. Да
Da Da Da Ne Da Ne
Да да не да не да
1да 2не 3да 4да 5 да 6не
1. Да 2. Да 3. Не 4. Да 5. Не 6. Да
1.да 2.не 3.да 4.да 5.не 6.да
1- Да
2 – Не
3 – Да
4 – Не
5 – Да
6 – Не
1.Да 2.Да 3.Да 4.Не 5.Не 6.Да
1.Да 2.Да 3.Да 4.Да 5.Не 6.Да
1да 2 да 3 не 4 да 5 не 6 да
1.да 2.не 3.да 4.да 5.не 6.да
1. Да 2. Не 3. Да 4. Да 5. Не 6. Да
1 Да 2Не 3Да 4Да 5 Не 6Да
1-Не 2-Не 3-Не 4-не 5-да 6-да
1. Да 2.да 3.да 4.да 5.да 6.да
1. Да; 2. Не; 3. Не; 4. Не; 5. Не, 6.Да
1. Да 2. Не 3. Да 4. Да 5. Не 6. Да
1. да2.да3. не4.не5.да6. да
1-не; 2-не; 3-не; 4-не; 5-да; 6-не
1. Да 2. Да 3.ДА 4 ДА 5 ДА 6.ДА
1. ДА 2. ДА 3. НЕ 4. ДА 5. ДА 6. ДА
1. Да 2. Да 3. Не 4. Не 5. Не 6. Да
Експертно мнение по кръгла маса на тема „Ползите от образователната интеграция и приемането на различието“
Митко Доков, Фондация “Областен ромски съюз”
Една от основните задачи в тази насока е работа с родителите без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието. Както и чрез повишаване на ангажираността на родителите да се реализира политика за превенция и интервенция на преждевременното напускане на училище, мобилизиране на родителската общност и овластяването й при взимане на активно участие в образователния процес.
Нужно е родителите да покажат на своите деца, че хората от различните етноси имат еднакви професии, еднакви умения, интереси, способности. Организирането на дейности, в които родители и деца да участват съвместно, спомага за опознаването и сближаването им. Засилват се мотивацията и позитивната промяна в нагласите и отношението към образованието, приемането му като ценност.
В нашата работа се стремим към прилагане на иновативни подходи за придобиване на интеркултурна компетентност и промяна в нагласите и отношението към етническите малцинства, изграждане на механизми за толерантна комуникация между учениците в смесени класове в областта на културата и традициите на етносите и развиване на културна идентичност; създаване на иновативни и надграждане на съществуващи образователни практики за интеграция на ученици от етнически общности чрез образователна интеграция и издигане ролята на образованието в ценностната система на семействата от етнически общности.
Основните задачи, по които е нужно да се работи, са изследване на конкретните нужди на целевата група и местната общност, засилване интереса към учебният процес и повишаване посещаемостта на учебните занятия, създаване на положителна мотивация за продължаване на обучението след осми клас у учениците и техните семейства, прилагане на ефективно работещи модели и практики за работа по включване на семейството и практики за работа с педагогическия персонал, засилена мотивация за завършване на средно образование, подкрепа на повишаване степента на образование от страна на родителската общност, повишаване на квалификацията на учителите в професионалните гимназии за работа в мултикултурна среда, създаване на модел за успешно партньорство между местна администрация и НПО по проблемите на образователната интеграция.
Като цели бих определил разширяване обхвата на професионалните гимназии, в които се интегрират ученици от етнически общности, създаване на мрежа от медиатори за индивидуална работа с проблемни ученици и техните родители, идентифициране на основните нужди на проблемните семейства и включването им в специализирани програми – социални, образователни и др.
Експертно мнение по кръгла маса на тема „Ползите от образователната интеграция и приемането на различието“
проф. д-р Мария Алексиева, декан на ЦХН към БСУ
Принципът за осигуряване на равен достъп до качествено образование за всички деца е основополагащ за интеркултурното образование и е съобразен с различната степен на социална интеграция на отделните етнически малцинства. Една от основните стъпки към образователната интеграция и приемането на различието е формирането на загрижена общност, чието единство на ценности, образователни цели, действия и взаимодействия гарантира успеха на учебно-възпитателния процес в мултикултурна среда. Свързването на конкретните действия и ценностите може да се окаже най-прагматичната стъпка в стремежа към модернизиране на училищната политика в областта на интеркултурното образование.
Равните права обуславят равни отговорности и равен шанс по пътя на индивидуалното развитие. С особена сила това се отнася за образованието и социалната интеграция на етническите малцинства в България. Образованието придобива особено важна за бъдещата им личностна позиция и трудова реализация. Най-често етнокултурните различия на представители на доминирани общности се възприемат по-скоро като дефицит и бариера пред успешното функциониране и интегриране. Директно и индиректно участие в този процес имат степента на готовност и мотивация за училищно обучение, процесите на училищна социализация, взаимоотношенията с връстниците, съдържанието на образованието и др.
В училищната институция интеграционният процес се изгражда и осъществява от училищното ръководство, екипа от учители, административен и помощен персонал, родители, представители на други държавни институции, социални партньори и НПО, които имат отношение към процеса на образователна интеграция. При изграждането на мултикултурна образователна среда е нужно да се преодолят бариерите, които пречат на училищните и педагогическите екипи да споделят идеи и практики, свързани с образователната интеграция (най-вече на ромските деца) с други екипи и представители на други институции. Училищата и педагозите да работят заедно със специалисти от други институции и да допринасят за развитието на загрижена общност.
За да се постигне работеща мултикултурна образователна среда е нужно да се проучат нуждите, да се организират на квалификационни обучения за учителите според регистрираните нужди, да се изгражди мултикултурна образователна среда и да се включи семейството в този процес. Проучването на нуждите е свързано със задълбочен анализ на средата за учене в съответната образователна институция, прилагане на индивидуален подход от учителите в хода на педагогическите взаимодействия, ниво на социална адаптация, партньорство със семействата на учениците, които се обучават в съответното училище, степен и параметри на сътрудничеството с държавни и социални институции и неправителствени организации, с които училището си партнира. Организирането на квалификационни обучения за учителите е свързано с подготовката на педагогическите специалисти за работа с деца от различен етнически произход. Изграждането на мултикултурна образователна среда е както създадената социално-педагогическа среда за учене и подготовка на децата за училище, така и образователното пространство, където се създава положителна нагласа към различните култури, доминира атмосфера на уважение и доверие и се прилагат подходи, които признават и отчитат спецификата на разнообразието. Включването на родителите на децата с различен мултиетнически произход в работата на образователната институция е процес на реализация на връзки и отношения, процес на формиране на нагласи.
Обръщам внимание, че в проекта BG05M2OP001-3.002-0040 „Интегриран подход за постигане на значими и устойчиви резултати в образователната интеграция на ученици от етнически малцинства в Община Бургас“ и т.н., нарочно или не, СА ЗАЛОЖЕНИ ЮРИДИЧЕСКА И ИДЕОЛОГИЧЕСКА ГРЕШКИ !
Правният абсурд произтича от факта, че Република България е ЕДНОНАЦИОНАЛНА държава. В нея, освен българи, живеят и граждани, чието родословие произлиза от други етноси, но всички сме български граждани. В България НЕ СЪЩЕСТВУВАТ ЕТНИЧЕСКИ МАЛЦИНСТВА и различни права по този повод!
Идеологическите последствия от тази грешка водят до утвърждаване на самосъзнание за принадлежност към чужди националности и различни народи, формират двустранно усещане за другост и отлики, задълбочават социалното капсулиране и сегрегацията.
Авторите на социологическата анкета не са си догледали работата, или, още по-лошо, тенденциозно са въвели противоречието. Така формулираните въпроси са некоректни и няма да получат моя отговор.