Въпреки милиони наложени глоби и редица законодателни промени през последното десетилетие, България остава страната с най-висока смъртност по пътищата в Европейския съюз. Това показва мащабен анализ на Института по пътна безопасност (ИПБ), обхващащ периода 2013–2024 г.
Според данните, през 2023 г. са загинали 478 души при пътнотранспортни произшествия (ПТП) – на пръв поглед намаление спрямо 601 жертви през 2013 г. Но в контекста на значителния демографски спад, индивидуалният риск остава непроменен: и през 2013, и през 2023 г. България отчита 82 загинали на милион жители – почти два пъти над средното за ЕС (46).
„Липсата на устойчив напредък и високата волатилност в данните показват системен провал на институциите“, предупреждават от ИПБ.
Докато в ЕС смъртността от ПТП е намаляла с над 23% за десет години, България не е постигнала никакъв нетен напредък. През 2016 г. страната дори достига 100 жертви на милион души, а в периода 2013–2023 г. разликата със средното за ЕС е постоянно над 70%.
През 2024 г. българските власти са издали близо 3 милиона глоби на стойност над 237 милиона лева, включително 1.4 млн. електронни фиша. Въпреки това, броят на тежките ПТП (7 173) и ранените (9 054) е по-висок отколкото през 2013 г., когато са били съответно 7 016 и 8 774.
„Стигнали сме до точка на ‘наказателно насищане’, където допълнителните санкции вече не носят допълнителна безопасност“, категоричен е анализът.
Около 70% от тежките катастрофи се случват на първокласни и второкласни пътища, а не на магистрали – ясно доказателство, че именно тази инфраструктура е най-проблемната и се нуждае от спешни мерки.
Докладът също така посочва, че проблемът не е само в липсата на контрол, а в качеството и ефективността му. Въпреки честите проверки за алкохол и наркотици, възприятието за тяхната ефективност е изключително ниско – индикация за формално прилагане на закона и съмнения за корупция.
Институтът завършва анализа си с категоричен извод – без дълбока реформа в системите за пътна безопасност, включително структурни промени и кадрова подмяна, България няма да успее да гарантира основното право на гражданите си – правото на живот.