12.1 C
Бургас
вторник, април 23, 2024

Няма повече място за петрола

Всички хранилища за петрол ще се препълнят през следващите две седмици, прогнозира Goldman Sachs. Говорим, както за наземно съхранение, така и за танкери. Дали сделката OPEC +, която влезе в сила в петък, ще помогне на петролните работници, какво ще се случи с цените на петрола и курса на долара, коментар на РИА Новости.

Миналият април беше най-трудният месец в историята на петролната индустрия. Търсенето на черно злато се срина поради рязък спад на икономическата активност във всички развити страни на фона на пандемията на коронавирус и масирани карантинни мерки. През май обаче индустрията ще бъде изправена пред друго предизвикателство.

Няма къде да се съхранява нефтът. Миналата седмица Южна Корея съобщи, че нейните хранилища за нефт са пълни. Същата е ситуацията с бреговите хранилища на Сингапур.

В Индия рафинериите вече са използвали 95% от капацитета си за съхранение. Европа бързо се приближава до този резултат: доставките на петрол за Германия, Франция, Италия, Испания и Великобритания надвишават търсенето с 50 милиона барела седмично. Американски петролен хъб в Къшинг информира, че складовите му съоръжения са пълни с 81%.

„Скоро ще дойде тъжният край“, заключава ръководителят на търговията на един от най-големите стокови търговци в света, Gunvor Group Торбьорн Торнквист. „Остават ни не месеци, а седмици.“

Oilx, изследователска компания, която анализира спътникови данни, е по-оптимистична: според експертите й ще има достатъчно капацитет за още пет до шест седмици. „Всичко ще се напълни в началото на юни“, казва анализаторът на Oilx Флориан Талер.

Танкерите се използват като плаващи складови съоръжения. Според оценките на саудитската държавна петролна компания Saudi Aramco, това е функцията, която всеки десети супертанкер от VLCC клас изпълнява и е в състояние да поеме на борда до два милиона барела.

Само в Сингапур 160 такива танкера са разположени край бреговете, 40 са разположение край бреговете на Калифорния, край бреговете на Северозападна Европа – 30. 

Общо 350 супертанкери се използват за съхранение на петрол в целия свят. „Плаващите резервоари също свършват,“ предупреждава главният анализатор на портала Markets.com Нийл Уилсън. „И няма никакво място.“

Има само една перспектива – спиране на добивите на нефт. Когато това не е възможно, потребителите ще трябва или да платят допълнително, за да вземат петрола, или просто да го изгорят.

От петък глобалното производство на петрол бе намалено с 9,7 милиона барела на ден. Според анализаторите обаче това не е достатъчно.

Според оценките на Goldman Sachs до средата на май търсенето ще спадне с 18 милиона барела, тоест дисбалансът ще е още по-голям. И това е най-оптимистичната оценка. Анализаторът Rystad Energy очаква търсенето да намалее с 20 милиона, докато търговецът на петрол Trafugura – с 35.

Ситуацията ще започне да се подобрява едва през втората половина на годината. „През май търсенето ще намалее, но и предлагането ще намалее, казва Наим Аслам, главен анализатор на Avatrad. „До края на април броят на действащите нефтени платформи в САЩ ще достигне четиригодишен минимум и ще намалее с 40%. Това трябва да повлияе положително на пазара. „

Според експерти на най-голямата швейцарска банка UBS, през лятото цените на петрола ще се стабилизират, а през четвъртото тримесечие Brent ще бъде на нива от малко над 40 долара за барел.

„Дори ще има недостиг, защото карантината в развитите страни ще бъде вдигната и търсенето на гориво ще нарасне бързо“, заяви директорът на UBS за инвестиции Марк Хефеле.

Русия помага на Китай да преживее кризата. Според митническата служба на Китай през март руският внос там е нараснал с 31%, до 1,66 милиона барела на ден, което е само със 72 хиляди по-малко от доставките от Саудитска Арабия.

Китай ще помогне на Русия да спечели нефтената война

Има реален шанс да изпревари саудитите още през май: пристанището на Козмино в Далечния Изток, където петролът се доставя чрез ESPO, планира да изнесе 3,2 милиона тона – с 200 хиляди повече, отколкото през април. И главно в Китай.

„Икономиката се възстановява, нефтените рафинерии се отварят и те могат отново да преработват внесен петрол“, казва Ян Чонг Яо, директор за проучване и прогнозиране на петрола, Азия в Рефинитив.

Според Рефинитив, през март Китай е купил 44,9 милиона тона нефт (през март – 39,8), а през април и май цифрите трябва да бъдат още по-големи.

В Европа ситуацията е по-сложна поради явния дъмпинг на Саудитска Арабия. Рияд предложи на европейците си петрола на цена от 10,25 долара под котировките на Brent.

Кризата за свръхпроизводство обаче засегна най-вече тежкия нефт, тъй като на фона на пандемията глобалното търсене падна особено на бензина и авиационния керосин.

Тежкият нефт, като руския Уралс, са по-търсени, защото от тях има по-висок добив на дизелово гориво, което сега е по-необходимо от бензина. Дори Полша, която наскоро обяви, че няма да купува руски суровини през април и май, не би могла без петрола тип Урал./ РИА Новости

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук