Българските картодържатели ще похарчат средно по 249 лева за коледни подаръци според проучване1, поръчано от Visa. Изследването също така показва, че повече от една трета (37%) от българите ще направят коледните си покупки тази седмица (19-23 декември), а по-голямата част от тях (85%) ще пазаруват в реални магазини. Жителите на морските градове изпреварват всички по отношение на щедрост, като на първо място е Бургас (средно по 307 лева за подаръци), а на второ Варна (средно по 289 лева). След тях се нарежда Пловдив (средно по 278 лева). Най-малко средства за подаръци тази година ще похарчат жителите на Благоевград – средно по 117 лева.
Тези резултати се подкрепят и от данните на Visa Европа, според които 23 декември ще бъде най-натовареният ден за пазаруване в Европа за цялата година, когато ще бъдат похарчени общо 2,6 милиарда евро.
По-голямата част от участниците в проучването (73%) ще похарчат същата или по-голяма сума за подаръци в сравнение с миналата година, а около една трета (28%) ще похарчат по-малко отколкото през 2010 година. Средната сума, която картодържателите ще отделят за подаръци възлиза на 249 лева, което е с 40 лева повече от средната сума, похарчена през изминалия сезон2.
Проучването е проведено сред жители на осем от най-големите градове в страната, които притежават платежна карта. То показва плановете за пазаруване и навиците, свързани с плащането на стоки и услуги на българските картодържатели.
Една трета (36%) от участниците в проучването са заявили, че смятат да закупят подаръците си в седмицата преди Коледа (11-18 декември). Това означава, че последните две седмици преди Коледа ще бъдат най-натоварени за търговците, като 73% от респондентите планират да пазаруват за Коледа или вече са го направили между 11 и 23 декември. Резултатите също показват, че 25% от хората са закупили подаръци преди 11 декември, а само 8% ще изчакат до последния възможен момент – денят преди Коледа (24 декември).
Според изследването, близо една трета (31%) от участниците са заявили, че ще похарчат между 100-199 лева за подаръци, следвани от 28%, които възнамеряват да отделят между 200-299 лева. От гледна точка на плановете по региони, жителите на черноморските градове и тази година ще бъдат най-щедри към своите близки на Коледа2. Освен това, резултатите от проучването показват и различия в намеренията не само по отношение на местожителството, но и по отношение на пола. Мъжете в проучването вече са похарчили или ще похарчат малко повече за подаръци (280 лева) в сравнение с жените – 222 лева.
Що се отнася до планирането на личните финанси, българските картодържатели се осланят на спонтанни решения. 77% от всички респонденти не планират покупките според финансите си и просто купуват подаръци когато видят нещо, което им харесва. Само 9% предпочитат да спестяват през цялата година, за да могат да купят подаръците, които искат.
Въпреки че парите в брой все още са предпочитано средство за разплащане по Коледа, тази година повече хора ще използват дебитна, кредитна или предплатена карта, за да платят за своите покупки в сравнение с 2010 година. Почти половината (48%) от картодържателите, които ще платят за подаръците с дебитна карта, избират този начин, защото го смятат за по-удобен. Една трета (33%) защото е по-сигурен и 12% защото е по-бърз в сравнение с плащането в брой.
За сравнение, една четвърт от хората, които ще плащат в брой предпочитат този начин, защото са свикнали с него, а 22% вярват, че той е по-сигурен. Тези отговори предполагат, че по-скоро навикът, а не реалните предимства все още определя избора на потребителите по отношение на разплащателните инструменти.
Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България, каза: „Макар икономическият климат да оказа влияние върху част от хората, нашето проучване показва, че независимо от колебливия старт на сезона за пазаруване през ноември, количеството похарчени средства се увеличава с приближаването на най-интензивния период за пазаруване в страната. От началото на годината наблюдаваме стабилен ръст на изхарчените средства за стоки и услуги. Потребителският разход направен на мястото на покупката с карти Visa се е увеличил с 34% за периода 31 юни 2010 година – 31 юни 2011 година“.
Онлайн пазаруването става все по-популярно, но физическите търговски обекти все още са предпочитани от българските картодържатели. Само 15% от тях планират или вече са направили покупки от онлайн магазини. Що се отнася до пола, този сезон жените ще бъдат по-активни в Интернет, като 19% от тях ще пазаруват онлайн, в сравнение с едва 9% от мъжете.
“Онлайн пазаруването с карти Visa също отбеляза добър годишен ръст от 38% на изхарчените средства с Visa през второто тримесечие на 2011 година в сравнение със същия период на 2010. Независимо от това нашето проучване показва, че българските картодържатели все още предпочитат да пазаруват от молове и търговски улици. Удълженото работно време и големите намаления са сред причините, които привличат потребителите, както и възможността да видят и пипнат стоката преди да платят за нея”, добави Райчева.
Ето какви коледни подаръци могат да очакват хората според данните за това какво планират да закупят участниците в проучването:
– дрехи (29%)
– играчки (23%)
– козметика (18%)
– книги (9%).