18.2 C
Бургас
четвъртък, март 28, 2024

Маршируващи деца, обучение по стрелба: При комунизма беше същото

Бодро маршируващи деца и обучение по стрелба като част от учебния процес: това, което на мнозина източноевропейци им звучи като мрачен спомен за недалечното комунистическо минало, скоро може да стане делник в училищата – при това насред ЕС.

В Унгария премиерът Виктор Орбан възложи на две министерства – военното и това за човешките ресурси, до края на годината да разработят програма за „патриотично възпитание и отбрана на родината“, която да залегне в учебните планове, пише Дойче веле.

„Националистическа и религиозна индоктринация“

„Правителството де факто контролира изцяло нашите училища. Заприличали са направо на казарми“, казва за ДВ критичният унгарски образователен експерт Петер Радо и твърди, че от 2011 година насам правителството в Будапеща постоянно променя образователната система и на практика в страната вече не съществува свободен пазар на учебници. Унгарските учители вече могат да използват по отделните предмети само два официално одобрени учебника, добавя експертът и говори за „националистическа и религиозна индоктринация“.

В Румъния пък министърът на образованието иска да има само по един учебник на предмет. Критици на идеята припомнят, че това представлява връщане назад към времето на комунистическия диктатор Чаушеску, когато за всеки предмет имаше само по един задължителен учебник.

Дарвиновото учение – „прекалено сложно“

Още по-драстични са примерите от Турция, където креационизмът се настанява все по-трайно в турските учебници. А съгласно най-новите разпоредби, Дарвиновото учение за човешката еволюция вече ще се преподава само бегло, защото теорията му била не само „прекалено сложна“,  но и „много оспорвана“, се казва в официалното становище на образователното министерство в Анкара.

Според Хатис Карахан, съветничка на турския президент Ердоган, отстраняването на Дарвиновото учение от учебните програми не било в разрез с прогресивната насоченост на турските училища: „Различните страни имат различни учебни програми. Много турски училища залагат предимно на техническите предмети“, казва Карахан. На друго мнение са академичните среди и опозицията – техни представители критикуват остро решението на образователното министерство. „Да изхвърлиш от учебната програма едно доказало се учение означава да игнорираш знанията и науката. Правителството очевидно си е поставило за цел да ги замени с една програма, съдържаща принципите на шериата“, казва Борис Яркадаш, депутат от опозиционната Републиканска народна партия. Критици като него се опасяват, че това е поредният опит на турското правителство да подкопае светските устои на държавата. Впрочем, идеологът и основател на модерната турска държава Мустафа Кемал Ататюрк вече също ще се изучава само бегло.

„Вредно за здравето на децата“

Русия пък е христоматиен пример за превратно тълкуване на историята. В тази страна патриотизмът отдавна е залегнал в учебните програми. Така например учебник на историка Андрей Суслов за репресиите на Сталин се определя като „вреден за здравето на децата“. В руските училища диктатурата на Сталин се легитимира като нещо, което е било необходимо в онези години. В момента Суслов води съдебна битка за „реабилитиране“ на неговия учебник.

Но не е само възхваляването на стари национални герои – друг любим прийом е съвременни политици да бъдат увековечавани в учебниците по история. Така например в един нов унгарски учебник премиерът Виктор Орбан е представен като надпартиен „баща на нацията“. Учениците могат да прочетат откъси от негова реч за бежанците, от която научават, че в културно отношение Унгария е една хомогенна страна, която – за разлика от бившите колониални сили – не е склонна да жертва тази своя хомогенност. От този учебник унгарските деца научават, че Орбан е фигура с възлово значение за модерна Унгария

„Така беше и при комунизма“

Един полски учебник пък дели мигрантите на добри и лоши: мигрантите от Украйна можели да попълнят празнините на полския трудов пазар, докато хората от други култури и религии щели само да засилят обществените напрежения.

„Не знам дали да плача или да се смея“, казва в тази връзка полският учител по история Яцек Станишевски.

И още нещо: от тази година полските ученици вече не изучават античността. За тях историята започва чак през 10-и век, когато княз Мешко Първи основава полската държава и я отвежда в лоното на християнството. След това цяла една учебна година занимават децата с полските национални герои, обяснява Станишевски.

А във връзка с решението на правителството да възстанови 8-годишното начално образование, педагогът казва: „Така беше и при комунизма“./ Dnes.bg

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук