12.6 C
Бургас
събота, април 27, 2024

На 25 март окончателно спира издаването на старите лични карти и паспорти

Датата, от която стартира издаването на новите български документи за самоличност е 29 март. Въвежда се плавен график за постепенното ограничаване и  преустановяване приема на заявления за документи за самоличност по стария образец :- на 15 март се преустановява приемането на заявления за документи за самоличност, за пребиваване и за управление на МПС  – за българи и чужденци с  платена с такса за обикновена услуга  /до 30 дни/

– на 17 март се преустановява приемането на заявления за издаване  на свидетелства за управление на МПС и на български лични документи за чужденци с такса и за бърза услуга. Ще се приемат заявления само за експресна услуга

– на 24 март от 08.30 часа се преустановява приемането на заявления за български документи за самоличност за български граждани и за бърза услуга. Ще остане само прием на заявления за експресна услуга

– на 25 март след 12.00 часа спира приемът на всякакви заявления за български документи за самоличност от сегашния образец. След този час на 25 март /петък/ само ще се връчват готовите издадени по сегашния образец документи

От 15 до 23 март ще се приемат заявления за документи за самоличност на български граждани и чужденци само за бърза /3 работни дни/ и експресна услуга /8 часа/;

Целта на въведения плавен график в звената „Български документи за самоличност“, „Пътна полиция“, „Миграция“ при Районните управления на Областните дирекции и СДВР, е да улесни гражданите в постъпателното въвеждане на новите документи за самоличност. Той предвижда две основни стъпки: първата е постепенно ограничаване на приема на досегашните документи, а втората – въвеждането на новите.

Въвеждане на новите документи за самоличност

От 29 март стартира приемът на заявления за издаване на български документи за самоличност на български граждани и чужденци по новия образец. Звената «Български документи за самоличност» в Районните управление, ОДМВР/СДВР, Дирекциите «Български документи за самоличност» и «Миграция» и съответните им звена и структурите на „Пътна полиция“ – ОДМВР ще приемат заявления за издаване на  български лични документи на български граждани и чужденци само с такса за обикновена услуга.

От  6 април  ще започне приема на заявления за български лични документи и по другите два вида услуги – бърза и експресна.

Със стартирането на новите документи за самоличност се въвеждат редица улеснения: целият комплекс услуги – подаване на готово попълнено заявление, сверяване на данните за съответствие, фотографиране и снемане на отпечатък за международен паспорт и получаване на готов документ, ще се извършват на едно гише. Мобилни екипи ще реагират на молби за посещение в домовете на трудно подвижни хора. В бъдеще се очаква да бъде въведена и възможност за електронна услуга – след доизграждане на мрежата за електронно заплащане в държавната администрация.

Друго нововъдение е възможността да се издават свидетелства за управление на моторни превозни средства едновременно с издаването на други лични документи, с което се спестява една от досегашните процедури.

Документите от стария образец остават валидни до срока, посочен в тях.

Новата технология за издаване на лични документи с биометрични данни предлага редица улеснения за гражданите. При подаване на заявления, те ще трябва да представят само старите си документи за самоличност. Допълнителни документи ще се изискват само в случай на настъпили промени в личните данни – имена, постоянен адрес, семейно положение и др. Гражданите няма да попълват заявления – те ще им бъдат разпечатани безплатно от системата заявления с попълнени данни.  Снимката също ще се прави на място – във фотокабина до биометричната станция, в която пък със специални скенери  ще бъдат снемани  подписа и дактоотпечатъка на заявителя.

В Бургаска област заявления  за лични карти и паспорти от новия вид ще се приемат в група „Български документи за самоличност“ на ОД МВР и в съответните звена в Районните управления, като за Бургас – град ще се приемат в Първо, Второ и Четвърто РУ МВР. Заявленията за шофьорски книжки ще се подават и в сектор „Пътна полиция“ – Бургас.

Притежателите на електронен подпис ще могат да подават заявления за издаване на лични документи по интернет. От електронната услуга, обаче, ще могат да се възползват само лица, които вече притежават поне един документ с биометрични данни и последният такъв им е бил издаден преди не повече от шест месеца.

При издаване на новите документи гражданите ще имат възможност да избират между познатите три вида услуги:  обикновена поръчка – 30 дни; бърза поръчка за паспорт и лична карта – до 3 работни дни, а за свидетелствата за управление на МПС – до 10 работни дни и експресна поръчка (само паспорт и лична карта) – до 8 работни часа.  Незначително са завишени таксите за издаване на новите документи. При ползване на обикновена услуга гражданите ще заплащат съответно: 40 лв. за издаване на паспорт (при 30 досега); 18 лв. – за лична карта (при 10 за стария образец)  и 25 лв. – за свидетелство за управление на МПС (при 10 лв. досега). При ползване на бърза поръчка, таксата ще се удвоява, а желаещите да им бъде издаден документ в рамките на осем часа, ще заплащат петкратния й размер. Запазва се режимът на преференциални такси за определени категории граждани, като например хора с увреждания, деца до 16 г., пенсионери над 70 г. и др. 

От група „Български документи за самоличност“ напомнят, че подмяната на личните документи е задължителна, само когато срокът им на валидност е изтекъл. В останалите случаи гражданите ще имат възможност да подменят документите си по желание.

Често задавани въпроси :

– Задължително ли е издаването на документи от новия образец, ако валидността на сегашните все още не е изтекла?

Не, всички документи за самоличност издадени към момента са валидни до изтичане срока на тяхната валидност. Няма да бъде задължителна подмяната на сегашните образци документи с новите образци.

– Може ли да се подмени лична карта и/или паспорт, които не са с изтекъл срок?

Да, няма пречка  по искане на гражданина.

– Може ли да се пътува в Европейския съюз с лични карти от сегашния образец?

Да. Личните карти са валидни за срока, за който са издадени. МВР е предоставило на МВнР образци на всички видове лични карти.От МВнР тези образци са предоставени на държавите-членки на ЕС.

– Какви да са снимките в новите български лични документи?

                Снимките в новите български лични документи се правят на място в паспортните служби, съобразно разпоредбите на Закона за българските лични документи и Регламент (ЕО) № 2252/2004 на Съвета относно стандартите за отличителните знаци за сигурност и биометричните данни в паспортите и документите за пътуване, издавани от държавите-членки и препоръките на ICAO DOC 9303.

Заявлението за издаване на български лични документи се подава и подписва лично от лицето в присъствието на длъжностно лице, което снема и биометрични данни / в тях се включват изображението на лицето на гражданина и пръстовите му отпечатъци/. 
       Въвеждането на снимки, направени в съответствие с високите норми за сигурност и нейният запис в електронния носител на информация, е първата стъпка към използването на елементи, установяващи по-надеждна връзка между приносителя и документите за самоличност, даващи значителен принос в осигуряването на защитата им.

11_biometric_qualification.jpg

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук