17.1 C
Бургас
сряда, април 24, 2024

Правят зона за отдих след изваждането на Олга Джи /галерия/

Над 300 тона останки от потъналия преди 14 години кораб Олга Джи са извадени от канала, свързващ ез. Вая с морето. Това съобщи пред журналисти директорът на Бургаското пристанище Диян Димов.

„След потъването на Олга Джи, пропускливостта на канала е намаляла с близо 70%. След изваждането на кораба, дебитът му е увеличен многократно. Оттук нататък очакваме общината да придобие територията около канала. Тя много скоро може да се превърне във водна зона за почивка и рекреация”, обяви Димов. Той припомни, че корабът е построен през 1956 година като през години името му е било сменяно цели седем пъти.

След няколко неуспешни операции, 100-тонният кран ”Фантуци – Реджани” успял да извади останките

Олга Джи е блокиран от българските власти на Бургаското пристанище през 1998 година. У нас пристигнал бедстващ с над 50 души на борда. Заради неплатени такси обаче, плавателният съд останал на 25-то корабно място. 3 години по-късно е преместен на 21-во, където потъва.

*Корабът Olga J под името „Syllingar” / 1984 година

Първата процедура за изваждането на Олга Джи е възложена преди 5 години. Техническа осигуреност на операцията обаче не е постигната. Оказва се, че никоя българска компания не разполага с необходимата техника. Докато се търси решение, корабът се пълни с тиня и затъва.

Част от Олга Джи е извадена през 2013 година – малко над 70 тона

Операцията спира, след като става ясно, че разрязаният на две плавателен съд не може да бъде изваден с наличната техника. Следват още няколко неуспешни опити за избор на друг изпълнител. В крайна сметка с тежката задача се заема фирма от Видин.

Корабът е нарязан на четири части, всяка от които тежи по над 30 тона. Най-тежките са извадени със 100-тонният кран  Фантуци – Реджани, който беше купен от БМФ Порт – Бургас през 2007 година. По операцията за изваждането на Олга Джи са работили шестима водолази.

Историята на Олга Джи

Той е построен в  Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II”  и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия  между островите Сили /Isles of Scilly/. Двадесет години по-късно е продаден на P & A Campbell като „Devonia”, за да извършва плавания по Бристолския канал и р. Темза. През зимата на 1977-1978 г. „Devonia” е чартиран като ферибот. P & A Campbell прекратяват дейността си през 1980, а „Devonia” е придобит от Torbay Seaways и преименуван на „Devoniun” през 1982 г. Прави пътувания до Нормандските острови и местни екскурзии от Торки /Torquay/ . През 1984 г. „Devoniun” е преименуван  на „Syllingar”. Извършва плавания от Къркуол /Kirkwall/ – Оркнейските острови, край северния бряг на Великобритания. През 1986 година корабът е продаден на крейсерска компания в Гърция и вече носи името „Remvi” до 1989 година. като извършва плавания в Адриатическо море. За кратко време корабът сменя името си още няколко пъти на „Africa Queen” /1989-1997г./ и  „Princess Eliana”  /1997-1998г./, извършвайки пътувания между Гана и Либерия.  Корабът е  продаден като „Olga J” през 1998 г. на кипърския корабособственик „Asterias Maritime”, чиято компания е регистрирана в Белиз.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук