15.4 C
Бургас
понеделник, април 29, 2024

Пристанище Бургас става начална точка на круизи

Една от големите круизни компании в света, Pullmantur Cruises, планира през 2015 г. Морска гара Бургас да стане начална и крайна точка на круизни линии. „Сега бургаското пристанище е само една от спирките на екзотичните круизни кораби, но това скоро ще се промени“, казва изпълнителният директор на „Пристанище Бургас“ ЕАД Николай Тишев.

Туристите ще пристигат с чартъри и ще се качват на круизърите от Бургас, за други туристи тук ще бъде финалът на пътуването им. „За „Пристанище Бургас“ това означава двойно по-голям пътникопоток и съответно сериозен ръст в туризма“, допълва Тишев, цитиран от Capital.bg

Морска гара Бургас има капацитет да приема и най-големите круизни кораби, пътуващи в Черно море. От това ще спечелят както пристанището, така и влекачните компании, пилотската станция, туроператорите и държавата, казва изпълнителният директор на бургаското пристанище.

„Да не забравяме, че Бургас лежи на кръстопътя между Несебър, Поморие и Созопол, а чрез магистрала „Тракия“ дава пряк достъп и до други туристически, културни и религиозни забележителности в страната“, отбелязва Тишев. Основното предимство на круизния туризъм е добрата платежоспособност на туристите и подчертаният им интерес към културно-историческото наследство на страните, които посещават. Само през 2013 г. броят на преминалите пасажери през Несебър и Бургас е рекорден – 55 кораба с близо 27 хил. пасажери. За 2015 г. вече има 59 резервации, като 54 от тях са за Несебър и пет за Бургас. Тази година се очаква най-натоварени да бъдат месеците септември и октомври.

Основният приоритет на дружеството през миналата година бе пускането в експлоатация на новата Морска гара. В рамките на две седмици от откриването й през октомври миналата година в нея акостират пет круизни кораба с 5670 пасажери.

Новите проекти

В най-скоро време „Пристанище Бургас“ ще стартира проект за построяването на сграда за брегови център за управление и информационно обслужване на корабоплаването. Според проекта кулата на пристанището трябва да бъде изградена до края на тази година. Изпълнител е консорциум „Мидия – Диана комерс“, който спечели обществената поръчка за инженеринг (проектиране и строителство) на бреговите центрове във Варна и Бургас.

„Пристанище Бургас“ ще осигури достъп до Морската гара и Яхтклуб „Порт Бургас“. Дружеството работи и по инвестиционен проект „Марина Порт Бургас“, който предвижда на терминал „Бургас-изток 1“ да бъде обособен обект „Зона за обслужване на яхти“, или иначе казано, яхтено пристанище. Проектът включва проектиране на яхтостоянки и изготвяне на техническа спецификация.
В инвестиционната програма на пристанището за тази година е заложено и почистване и удълбочаване на някои корабни места до максимално допустимите проектни дълбочини. Това ще улесни предвижването на корабите и ще даде възможност в порта да влизат по-големи плавателни съдове.

Промяната „концесия“

След идването на дружеството „БМФ – Порт Бургас“, което спечели концесията на терминал „Запад“, по-големите товари вече се обработват от него. „Тук не можем да обработваме големи кораби със зърно, както и тежки товари“, казва Тишев. От една страна, това води до намаление на приходите на държавното предприятие, но и до значително намаление на разходите. По време на втората концесия на пристанището през миналата година 530 души са преминали на работа към концесионера, а в държавното пристанище са останали на работа 210. Това намалява разходите за заплати, енергийните разходи и др.
За 11-те месеца на 2013 г. приходите на „Пристанище Бургас“ ЕАД са в размер на 19.82 млн. лв., което е с 22.7% в повече от заложените в бизнес плана му. Разходите са 72% от прогнозните, като чистата печалба на дружеството за този период от време е малко над 10 млн. лв. и е с 212% повече в сравнение с предходната година.

Заради концесията на терминал „Запад“ от „БМФ – Порт Бургас“ обработените от държавното дружество товари спадат наполовина сравнено с 2012 г. и достигат 1.036 млн.

„Пристанище Бургас е неразривно свързано със състоянието на българския бизнес в Южна България. Във втората половина на 2013 г. при нас се забелязва леко раздвижване на бизнеса, вследствие на което през пристанището преминават и повече товари“, казва Тишев. Очакванията му за 2014 г. са за още по-добри резултати.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук