Разглобяване на калашници, съпроводено с възторжено пеене на химна, мятане на гранати и невиждани техники за самоотбрана. Едва ли точно това ще бъде застъпено в часовете по военно обучение, които започват от 1 декември в българските училища, но точно такива са очакванията на учениците.
Все още не е ясно дали гимназистите ще приложат военни похвати на практика или ще се задоволят с теоретични четения в така наречените „часове на класа”. Много от директорите гадаят каква ще бъде учебната програма за часовете по военно обучение. Повечето от тях обаче, заедно с учителите, одобряват идеята на Министерство на отбраната. Военнослужещите ще влязат в класните стаи на учениците в 9-ти и 10-клас. Според министъра на отбраната, те ще преподават умения за реакции при криза или различни бедствия. Очаква се подобна подготовка да има и за студентите.
Часовете ще бъдат само 5. Военни лагери, носещи свидни спомени за близкото минало, няма да има. Вероятно , защото вече не съществуват като държавни такива. Учениците просто ще обсъждат гражданско-военните отношения, действия за оцеляване при терористични, екстремистки и престъпни групировки, техники за откриване на не взривени боеприпаси и др .
Припомняме, че в края на септември Ангел Найденов посрещна десетки ученици в Министерството на отбраната. Тогава той изрази надежда, че интересът на младите към Българската армия и към военната професия ще се засили. Отново през септември пък бе подписано и споразумение между образователното, социалното и икономическото министерства за въвеждането на система, според която младите хора трябва да получават занаят и да повишават квалификацията си още в средните училища. Целта била българският бизнес да може да разполага с подготвени квалифицирани кадри, каквито в България все повече липсват.
Според икономическият министър Драгомир Стойнев /на снимката/, образованието трябва да отговаря на нуждите на бизнеса. Как обаче това ще се случи все още никой не е съобщил.
Отново според Стойнев, българските гимназисти трябва да ходят и на работа, и на училище. Да се чуди човек служителите на кое министерство са по-заинтересовани за учениците – дали на образователното, дали на икономическото или тези от това на отбраната.