След стотици новини за началото на цунами от снимки на нарушители по магистралите, което ни очаква от четвъртък тази седмица (обявена от регионалния министър дата, но май не съвсем коректно), шофьори се питат какво точно ще снимат камерите на тол системата – скорост, шофиране в аварийната лента, неправилно изпреварване или пък нещо друго. Днес министърът на вътрешните работи, този на регионалното развитие и представител на БГТОЛ „демонстрираха как данните се предават от камерите към вътрешното ведомство“ – така пише в сайта си БНТ. На МВР министъра е предадена папка. Далеч сме от мисълта, че нарушенията ще се придвижват по служебната поща на силовото ведомство, но все пак… Ето какво пише телевизията майка:
„На автомагистрала „Тракия“ в отсечката при Ихтиман вътрешният и регионалния министър демонстрираха как толсистемата предава данни към МВР относно шофьорите, които карат в аварийната лента. Тестовете на системата вече са завършили. От толуправлението връчиха символична папка с хванатите до момента нарушители. Още този уикенд ще започне санкционирането на нарушителите“. Дотук добре, като изключим „уикенд“ и обявения от регионалния министър „четвъртък“. Конкретен ден няма! Нека видим какви са нарушенията. Текстът продължава по следния начин:
„Глобата за такъв вид нарушение е 1000 лева, а книжката на водача-нарушител се отнема за срок от три месеца.“ Тук очевидно се говори за шофиране в аварийната лента. Даниел Митов, министър на вътрешните работи допълва: „Шофьорите да станат по-дисциплинирани, да знаят много добре, че навсякъде камерите могат да засичат техните нарушения и ще бъдат съответно глобявани, когато влязат в сила промените в закона за движение по пътищата. Това се надявам да стане тази седмица в парламента“. Тук вече се появяват нарушенията в множествено число, но без уточнение какви нарушения. Яснота не внася и регионалния министър, напротив. Объркването от изказването му става още по-сериозно:
Иван Иванов, министър на регионалното развитие и благоустройството: „Само тук по Тракия имаме 49 портални рамки, които засичат подобни нарушения, вече като влезе както каза колегата Митов в сила законът за движение по пътищата, последните изменения и започне да се отчита и средната скорост, всички тези нарушения, които се извършват и в тази част на закона за движение по пътищата ще бъдат санкционирани“. Тоест ще се отчита и средна скорост? Тук правим уточнението, че – за да може техническо средство на пътя да издава валидни документи за нарушение на скоростта за движение на пътя, то трябва да отговаря на стандарта OIML R91. В момента на този стандарт у нас отговарят само радарите за скорост.
Ето какво казва директорът на БГТОЛ Олег Асенов пред 24chasa.bg: Необходимо е единствено да се приеме една поправка в международния стандарт за тези камери, което ще бъде извършено на предстоящата сесия на Международната организация по стандартизация в Рияд на 12 октомври тази година.
От всичко излиза, че тол камерите в България ще могат да засичат моментна скорост след 12 октомври 2025 година, но само ако в Рияд се постигне съгласие за поправка в международния стандарт. Съвсем друг е въпросът със засичането на средна скорост, за която няма нужда да се чака за въпросната поправка. Това означава, че тези камери ще засичат средна скорост на движение от точка до точка или от портална рамка до портална рамка, за каквито говори горепосочения министър и това ще се случи след приемане на поправките в закона за движение по пътищата, в който до този момент понятието „средна скорост“ просто не съществуваше. Та тези поправки трябва да се приемат през тази седмица или поне такива а нагласите. До есента тол камерите няма да правят моментни снимки за превишена скорост, а ще засичат само „средна скорост“. Важно е да отбележим, че тези камери разполагат с технология за засичане на скорост, както и повечето съвременни такива, монтирани от общините например. Ако стандартът бъде променен това означава, че и общинските камери ще могат да правят моментни снимки за нарушение на скоростните режими.