23.1 C
Бургас
петък, 6 август, 2021

„Правото на поправка“ вече в сила в ЕС

Компаниите, които продават хладилници, перални, сешоари и телевизори в рамките на Европейския съюз, от днес биват официално задължени да осигуряват възможност за поправка на тези уреди до 10 г.. Подобна мярка се очаква да помогне за намаляване на отпадъците от електрическо и електронно оборудване, което с всяка изминала година се увеличава на континента, информира АП.

Така нареченото „право на поправка“ е част от мащабни усилия за намаляване на екологичния отпечатък от произвежданите стоки и превръщането им в по-трайни и енергийно ефективни. 

Според новите правила производителите ще трябва да осигуряват части за ремонт на продуктите за период до 10 г., въпреки че някои ще бъдат предоставени на професионални компании за ремонт, за да се гарантира, че са поправени. Новата техника също ще трябва да се продава с ръководства за ремонт и трябва да бъде произведена по такъв начин, че да може да се разглобява с основни инструменти, когато наистина не може да бъде поправена, за да се подобри рециклирането.

Германският министър на околната среда Свеня Шулце заяви, че следващата стъпка ще изисква производителите да посочват и колко дълго се очаква даден продукт да работи и да го поправят, ако се повреди по-рано.

„Това би насърчило компаниите да създават по-трайни продукти,“ каза тя.

Всяка година европейците произвеждат по повече от 16 килограма електрически и електронни отпадъци на човек. Около половината от тези отпадъци са свързани с неизправност на домашни уреди. ЕС рециклира само около 40% от тях, което означава, че се натрупват огромни количества от потенциални опасни материали.

Природозащитниците и групите за защита на потребителите в момента се борят т.нар. „право на поправка“ да обхване и смартфоните, лаптопите и други малки устройства. Миналия месец Франция стана първата държава в ЕС, която възприе изискванията за ремонт при тези устройства, а сега френският сайт на „Епъл“ официално показва специалните етикети за iPhone и MacBooks. 

Миналата година „Епъл“ обеща, че ще предоставя и в САЩ обучение и резервни части на сертифицирани независими сервизи, поправящи компютри Mac, а не само iPhone  – компромис, до който бе стигнато след изключително силен политически и обществен натиск.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ

7,907Феновекато
1,756Последователиследвам
11,740Абонатиабонирам
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

%d bloggers like this: