Аз имам 50 години зад волана. И да карам с 200 километра, и аз няма да мога да се справ
„Аз съм му предавал часовете – всичко мина нормално. Учудвам се как се е подвел. Като видите само мястото на катастрофата, скоростта е била минимум 180–200 километра в час. Аз с моя стаж също не бих се справил. Имаме проведено и нощно шофиране… но при такава скорост всичко отива на вятъра.“
Думите са на Николай Киряков – инструкторът, който обучава 18-годишния шофьор, причинил катастрофата на пътя Созопол–Черноморец, при която загинаха три момчета.
След трагедията Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ започна спешна проверка в Бургас. Разследват се детайлно както обучението на водача, така и начинът, по който е преминал шофьорският изпит. Според данни от огледа, скоростта на автомобила е била поне 180 км/ч, а километражът е блокирал именно на тази стойност.
Проверка на курсовете и изпитите
От Автомобилна администрация уточняват, че курсът на младежа е започнал на 27 май и приключил на 11 юли. Теоретичният изпит е бил взет от първия път на 25 август, а практиката – на 23 септември. Свидетелството за управление е издадено на 16 октомври, а ден по-късно се е случила катастрофата.
„Ще проверим как е протекло обучението и дали всички часове са били реално проведени. Курсът е бил в преходен период – преди въвеждането на задължителната дигитализация. Затова част от информацията е само на хартия“, обясни Слав Монов, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“.
Той допълни, че новата система вече не позволява манипулации, тъй като всички часове по практика и теория се записват с видео и GPS-координати.
Старите идеи, за които никой не чува
Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите, трагедията край Созопол отново е показала нуждата от промени, за които се говори от години.
„В множество работни срещи сме предлагали модел като във Великобритания. Там младият шофьор първо получава временна книжка. Ако в рамките на две години извърши тежко нарушение – превишена скорост, червен светофар, неправилно изпреварване – му се отнема книжката и започва отначало“, казва Георгиев.
„Ние сме твърдо против идеята за придружител. В България първите, които ще поискат да станат такива, са хора с купени книжки. Това не е решение“, добавя той.
Асоциацията настоява още за пълна електронизация на шофьорските курсове, която да позволява проверка на реално изминатите часове, маршрутите и скоростта на всеки курсист.
„Ако това беше факт по-рано, днес щяхме да видим целия курс на това момче – от първия до последния час“, посочва Георгиев.
Градът в траур
Днес Созопол се прощава с едно от момчетата. В морската тишина звучат само свещи и сълзи – и въпросът, който отново остава без отговор:
Колко още животи ще струва скоростта?