14.3 C
Бургас
петък, април 26, 2024

За какво да внимаваме по време на „Черните“ понеделник, вторник, сряда, четвъртък и т.н.

„Черният петък“ освен намаления, крие и рискове от нелоялни търговски практики. Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов обясни за Дарик радио, че най-честата такава е изкуственото завишаване на цените непосредствено преди кампанията.

Така всъщност се оказва, че потребителят купува дадената стока на реална, а не на намалена цена. Маргаритов предупреди, че във физическите магазини потребителите могат да бъдат примамени с лъскава обява за голямо намаление, а впоследствие да се окаже, че само малка част от стоките са с ниска цена.

За онлайн пазаруването председателят на КЗП посъветва потребителите да сравняват цените на продукта, който са си набелязали, в различните сайтове. Санкциите за нелоялните търговци са до 30 000 лв. при първо провинение и до 50 000 лв. при второ.

„Черният петък“ е шопинг кампания, която води началото си от Съединените американски щати. Тази година официално той е на 26 ноември, но вече редица магазини започнаха да обявяват свой „черен петък“ с идеята кампанията да бъде удължавана. Според Димитър Маргаритов има разлика между „черния петък“ у нас и този в САЩ.

„Българският пазар по-скоро прилича на този в останалата част на Континентална Европа. Кампаниите за намаление в България по-скоро се характеризират с по-дългия период, в който те продължават, и не чак дотам високите проценти намаление“, поясни той. 

Маргаритов е на мнение, че все пак „Черният петък“ е ефективна кампания и е от полза за българските потребители. Той увери, че още преди старта на кампанията, Комисията за защита на потребителите извършва своите проверки и следи динамиката в ценообразуването. Една от честите нелоялни търговски практики е изкуственото завишаване на цените непосредствено преди кампанията. Така всъщност се оказва, че потребителят купува дадената стока на реална, а не на намалена цена.

„Такива случаи сме изследвали в онлайн пространството, по-рядко те се случват в търговската мрежа„, каза той. 

Маргаритов предупреди, че във физическите магазини потребителите могат да бъдат примамени с лъскава обява за голямо намаление, а впоследствие да се окаже, че само малка част от стоките са с ниска цена. За онлайн пазаруването председателят на КЗП посъветва потребителите да сравняват цените на продукта, който са си набелязали в различните сайтове.

Той напомни, че потребителите имат право на отказ от закупена стока в рамките на 14 дни, както и на рекламация за дефектна стока. Маргаритов призова хората да подават сигнали в случай, че станат жертва на нелоялна търговска практика.

Само по време на кампанията „Черен петък“ КЗП извършва над 250 проверки и обикновено констатираните нарушения са около 25-30. При първоначално нарушение нелоялните търговци се санкционират с до 30 000 лв., а при повторно – с до 50 000 лева. Димитър Маргаритов обясни, че Министерският съвет вече е одобрил законопроект, който задължава онлайн търговците да предоставят по-детайлна информация на потребителите. Ако парламентът приеме тези промени, КЗП ще има по-голяма възможност за легитимна намеса в случай на нелоялна търговска практика.  

Междувременно от Европейския потребителски център препоръчаха да се обърне внимание на пет основни слабости на потребителите – импровизацията, скритите разходи, „дребния шрифт“, как се връща стоката и комуникацията между търговец и купувач. При онлайн пазарауването те съветват хората да четат вниматено правилата и условията на намаленията, да проверяват дали в сайтовете има телефон, адрес или имейл и да пазят цялата си кореспонденция с тъгровеца. В случай, че потребител стане жертва на нелоялна търговска практика, той може да се обърне към Комисията за защита на потребителите и съответно към Европейския потребителски център.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук