Предложението на БСП за тотално ограничение предизвика разгорещен дебат, но не събра нужната подкрепа
Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание отхвърли предложението за пълна забрана на електрическите тротинетки по пътищата, направено от председателя ѝ Кирил Добрев („БСП – Обединена левица“). След напрегнат дебат, резултатът от гласуването бе: пет „за“, пет „против“ и осем „въздържал се“ – което на практика спря предложението още в комисия.
Според Добрев, тротинетките са „200 пъти по-рискови от колите“ и често стават причина за тежки инциденти, особено когато се управляват с превишена скорост, по тъмно или след употреба на алкохол. Той подчерта, че скоростта им не може ефективно да бъде контролирана, тъй като устройствата се хакват лесно:
„Стават куршуми. Средство за масово унищожение“, заяви той драматично пред комисията.
Идеята на предложението бе да се забрани движението на електрически тротинетки по всички обществени пътища, оставяйки им възможност да се движат само по велоалеи. Това обаче беше определено като непрактично и прекалено крайно от някои от останалите депутати.
Андрей Рунчев (ГЕРБ-СДС) защити тезата, че инцидентите действително са концентрирани по пътищата, но призова за по-умерени мерки, докато Явор Божанков („Продължаваме промяната – Демократична България“) заяви, че в повечето градове няма как придвижването да стане само по велоалеи и тоталната забрана ще е „грешка на този етап“.
Според Божидар Божанов (ПП-ДБ), подобна мярка просто ще пренасочи нарушенията:
„Ще се возят двама, но ще нарушават друга забрана.“
Аргументите срещу забраната включват и екологични и икономически съображения. Коста Стоянов („Възраждане“) заяви, че подобно решение удря по „зелената“ политика и бизнеса, а Биляна Иванова (БСП) подчерта, че това би тласнало хората обратно към автомобилите.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов също присъства на заседанието, но не взе официална позиция.
Темата остава отворена, като повечето политически сили настояват за по-добра регулация, включително лимитиране на скоростта до 25 км/ч, въвеждане на регистрация и по-строг контрол, но не и пълна забрана.