13.8 C
Бургас
вторник, април 30, 2024

Инфраструктурата на „Слънчев бряг“ трябва да стане 100% собственост на държавата

– Г-жо Стратиева, как вървят записванията на туристическите борси и какъв се очаква да бъде следващия сезон за КК „Слънчев бряг“?

– Още е рано да се каже, какъв ще бъде сезонът за „Слънчев бряг“. С около два месеца са изтеглени записванията, но след последната борса в Лондон се забелязва леко раздвижване на пазарите, от където идват нашите туристи. Разбира се, все още няма никакви желания за допълнителни полети и чартъри. Аз мисля, че ако има раздвижване в икономиките, като песимистичен вариант, ще се запази нивото от миналата година, което е добре за курорта.

-Кои борси  предстоят?

– Предстоят борсите в Скандинавия и Германия, но най-важна и определяща ще бъде борсата в Берлин, през месец март, на която ще стане ясно как вървят записванията. Определено мисля, че и тази година те ще бъдат в последния момент, тъй като нашите потенциални клиенти от средната класа ще чакат да видят всички най- изгодни оферти, които могат да получат за различните дестинации.

-Отново ли ще се разчита на традиционните пазари или ще чакаме туристи и от други държави?

-Няма начин да не разчитаме на традиционните пазари.Традиционните пазари, първо,  се намират в Европа, второ,  Германия, например е една от най-големите пазари, а германците са една от най-пътуващите нации. Възможно е да има и други туристи от нетрадиционни пазари, но те няма да бъдат определящи.

– „Слънчев бряг“ отново попадна във фокуса на вниманието след, излъчения филм по БТВ за презастрояването на курорта. Навременен ли беше този филм или закъснял и защо предизвика такава остра реакции от страна на туристическия бранш? Филмът може ли да се окаже  негативна реклама за комплекса?

– Не мога да дам оценка навременен ли беше този филм или закъснял, но, че трябва да има такива филми-трябва. Аз обаче не виждам нищо ново, което беше казано във филма. Доста по-драстични неща бяха писани, през годините в пресата, не само за „Слънчев бряг“, но въобще за туризма…Но ние трябва да знаем истината. Филмът може да окаже негативно влияние, редно е да не бъде излъчен по интернет…Хубавото е, че поне  излезе в края на миналия сезон, а не в началото на следващия. Ако беше излъчен през месец март или април, влиянието щеше да бъде доста драстично върху туристическия пазар.

Протестът, който беше от страна на всички браншови организации, аз лично не го разбирам, защото те са инвеститорите и те са тези, които, всъщност, са реализирали това строителство на територията на Слънчев бряг. Лично аз обаче не приемам и не бих могла да се съглася е , че във филма се говори само за Слънчев бряг, все едно, че това е единственият български курорт, който е така застроен. Всички добре виждаме, че даже „Слънчев Бряг-Изток“  е най-слабо застроен, в сравнение с всички курортни селища по нашето Черноморие, с изключение на  курорта „Албена“. Даже в нашия регион има доста по- застроени градчета, които не успяха да запазят стария си облик. В протестната декларация, от туристическите организации срещу филма,  никой не каза, че презастрояването е проблем на Черноморието, а защо не и на градовете ни. Но пък хубавата страна е, че след като привлича критика, значи курортът е хубав!

-Точно това щях да ви попитам? Може би  привлича критики защото има много интереси съсредоточени в „Слънчев бряг“?

-Да,  може би интереси, може би защото тук се направиха много неща по отношение на инфраструктурата, особено в зона Изток. Такава изградена инфрастурктура няма по другите курорти, даже и в Несебър. Може би това е народопсихология, когато едно нещо е хубаво да се каже, че е лошо!!!

-Казахте инфраструктура! Има ли вече решение от страна на новото правителство за проблема със  собствеността на инфраструктурата на Слънчев бряг?

-Още миналата година се разбра, че Община Несебър няма намерение да купува инфраструктурата. Според мен, и според специалистите в бранша , инфраструктурата в курорта „Слънчев бряг“  и в подобните курорти в страната, не може да бъде предмет на поддържане и собственост от местно значение. Абсолютно ясно е, че нито една местна управа няма да се постарае да направи нищо за да вложи средствата, получени от този комплекс за да развие инфраструктурата, а ще ги пренасочва там, където има гласоподаватели, тоест в съответната община. Още повече, че стратегията за развитието на туризма е държавна политика и държавата е тази, която трябва да контролира  в каква посока ще се развива инфраструктурата. Затова на заседание на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“АД предложихме на принципала- Министерството на икономиката вариант, в който тази инфраструктура да излезе от активите на акционерното дружество и да се управлява директно от Министерството на икономиката. Ако се реализира този вариант  инфраструктура ще бъде на директно подчинение на Министерството на икономиката, чрез Областна управа. Инфраструктурата ще се финансира директно от курортната такса, която се превежда на общината. Държавата обаче трябва да контролира и  да определя, къде тези средства трябва да бъдат реинвестирани. Тъй като държавата държи 75% от акциите на „Слънчев бряг“АД тя може да изплати  25% на миноритарните акционери и да стане собственик на инфраструктурата. Тогава  ще са защитени интересите и на държавата, и на дребните акционери, и на бранша като цяло. Така може да се реши и проблемът на останалите комплекси в страната. „Албена „ и „Златни пясъци“ също поддържат инфраструктурата без да получават нищо от общината, която прибира данъците и таксите. Всеки един собственик на инфраструктура, дори и да е частник, след като защити своята програма за развитие на инфраструктурата, в рамките на общата стратегия за развитие на туризма, ще може да си възстанови от държавата, вложените суми на база на внесената курортна такса. По този начин ще се решат всички проблеми около инфраструктурата на нашите курорти и лошото и състояние. Според мен, курортната такса е редно да бъде променена. Тя не трябва да бъде на база реализирани нощувки, а да бъде константна, според броя на леглата или на база застроена площ. Това наше предложение за собствеността на инфраструктурата, сме го депозирали пред Министерството на икономиката, още през месец октомври. За сега нямаме отговор, нито индикации, какво се случва…Предполагам, че в началото на 2010 ще има някакъв вариант за решаване на този проблем.

-Всъщност, предложението е държавата да си запази собствеността на инфраструктурата на Слънчев бряг, като обезщети миноритарните собственици?

-Да. Ще бъде направена оценка на инфраструктурата, която към месец март беше около 14 млн.лв. При одържавяването 25% от сумата от тази сделка ще бъде разпределена като дивидент между дребните акционери, които са 4079 и  държавата остава 100% собственик на инфраструктурата. След като инфраструктурата излизе от актива на акционерното  дружество  може да се пристъпи към реална  приватизация на всичко останало,  и да се приключи с неговата дейност. На този етап всяко друго действие би било противозаконно. Бяхме свидетели на това, че комисията по ценни книжа се изказа, че безвъзмездното прехвърляне на инфраструктурата на Община Несебър е невъзможно. Това беше и искането на Съюза на собствениците в курорта.

7,954Феновехаресване
2,547последователиследвам
11,481абонатиабонирам
Последни новини
spot_img
spot_img
Свързани новини

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук